Skip to content

Boganmeldelse: Frihed på farten

En lille bog om et stort begreb. Så enkelt kan bogen Frihed af Hans-Jørgen Schanz beskrives. Med Wittgenstein i hånden forsøger Schanz på de knap 52 sider at rense ordet ’frihed’ fra de mange nutidige associationer og nå ind til begrebets kerne. For i en verden, hvor det at være fri forbindes med friheden til at ytre sig såvel som med fritgående høns, er en tur igennem Schanz’ sproglige vaskemaskine i høj grad tiltrængt.

mao5_s38

I forsøget på at gøre det uhåndgribelige begreb til en størrelse, vi kan forholde os til, tages læseren med på en sand tidsrejse. Den spæde start findes helt tilbage i antikken med flot selskab af filosoffen Platon og ender i vor egen tid med den tidligere selvudnævnte frihedsminister Søren Pind. På denne tidsrejse trækkes der ikke blot ihærdigt på filosofi, men også elementer fra økonomi og religion står i centrum, og den skarpe læser vil hurtigt blive bevidst om, at uanset hvor meget Schanz skurer og skrubber, vil en endegyldig definition af frihed nok forblive et uopnåeligt mål. Men hvorfor overhovedet så læse bogen? Det simple svar er, at bogen kan bibringe nye perspektiver på, hvad frihed er. Frihed er ikke blot liberalisme, ytringsfrihed eller demokrati. Frihed er ufattelig meget andet, og det formår Schanz på strålende vis at præsentere på en let tilgængelig måde med Vesten som omdrejningspunkt.

Selvom bogens længde gør, at den rent praktisk er perfekt at have med på farten, betyder det ikke, at den fordøjes lige så hurtigt, som den læses. Der rejses en del tankevækkende spørgsmål i bogen, som man nemt kan filosofere videre over i tiden efter, at sidste side er vendt. Hvad har mennesket egentligt at gøre med friheden? Er vi i det hele taget frie? Er frihed et luksusgode for de privilegerede? Måske skal friheden hænge til tørre lidt længere, inden spørgsmål som disse kan besvares, men det ændrer ikke på, at Frihed klart anbefales herfra.

Titel: Frihed
Forfatter: Hans-Jørgen Schanz
Forlag: Århus Universitetsforlag